Tina Buchholtz

Sanger, komponist, forfatter, underviser

Vikinger, valkyrier og jætter ...

Så går det løs med forårskoncerterne.
Havde den første i går på Varde Musik- og billedskole, hvor ca 60 elever opført 'Frejas Bortførelse' sammen med 7 fantastiske musikskolelærere, der spillede til.
Vidunderligt at at arbejde med velforberedte børn og dygtige musikere. Det er jo tydeligt at høre, når musikken har været gennem fagligt dygtige og professionelle hænder.
Så tak for en dejlig dag med et flot resultat som 200 publikummer havde glæde af.

Varde Musik og Billedskole

Sound of Music



I bogstaveligste forstand har over 50 børn og voksne brugt fredag og lørdag i musikkens lyd.Denne eftermiddag kunne jeg så nyde resultaterne af workshops, fællesprøver og jamsessions til en lille koncert.
Efter små ’teasere’ blev der taget fat på det musikalske fællesprojekt: musik og sange fra ’The Sound of Music’ af Rogers og Hammerstein.

Tonerne fløj rundt i luften. De fleste landede, hvor de skulle, og resten finder vel hjem hen ad vejen.
Alle havde deres rolle. Alle havde deres betydning. Alle var en del af et musikalsk fællesskab.

For det er netop også, hvad dette lille musikinternat kan vise de deltagende børn og unge - og det fremmødte publikum; At der kan spilles sammen og laves musik på tværs af køn, alder, niveau og sammenspilserfaring. Alt sammen takket været nogle dejlige entusiastiske lærere.

For som der blev sagt: " Musik er så godt for hjertet."
Så tak for dagens lyd af musik.

Se flere billeder HER

Musik vil altid være et fælles anliggende


Når man arbejder med musik er der en samtidighed der ikke i samme grad er til stede i andre fag. Musik kræver derfor en højere grad af fælles disciplin end de fleste andre fag, da blot én der ikke spiller det aftalte eller én ikke er stille i en musikalsk pause har spoleret det musiske øjeblik.
Det er ikke i samme grad afgørende for klassens samlede dansk/matematik/tysk om der én der ikke kan sine remser eller tabeller, da det jo netop ikke er et fælles anliggende.

Alle i lokalet er hele tiden en del af det der foregår – høresansen kan jo ikke slukkes så hvis der spilles ”henne i det ene hjørne” kan det altså høres i de andre hjørner også.

Så når der i musik arbejdes med sammenspil/fælles sang, solo, improvisation, imitation arbejdes der samtidigt med:
  • at lytte – have respekt for både den musikalske form og de musikalske roller (hvem spiller nu – er det mig/ en anden / os alle sammen – eller er der en musikalsk pause = stilhed?) Igennem at lytte til de andres musikalske forslag finder børnene en respekt for både hinanden (om lidt er det jo også min tur) og en erkendelse af at der findes flere ”rigtige” muligheder. Og igennem at lytte til hinanden finder man ind til et fælles udtryk – en uundværlig evne at have i et fællesskab – i et demokrati.
  • udtryk i forhold til indhold, som lærer børnene at kende og sætte navn på forskellige følelser, hvilket jeg synes er afgørende for at kunne fungere optimalt i en gruppe – et fællesskab.
  • Solo præstationer, som for mange børn (og voksne) en stor ting. Jeg har oplevet mange børn (og voksne), for hvem det at skulle dirigere eller spille solo/ spille for og få de andre til at imitere, var den største overvindelse. Men samtidigt ser jeg også at hvis denne opgave gives i en tryg og tydelig ramme, er den til at løse.
Socialt og fagligt løft
Som musiker og musikpædagog har jeg været tilknyttet flere folkeskoler og privatskoler for at give musikmiljøet et løft – en start. Og på nogle fremsynede skoler er det endda efterfølgende blevet til en permanent ordning at have en musikpædagog tilknyttet den obligatoriske undervisning fordi man straks mærker det sociale løft.

Desværre er der ikke afsat ressourcer til at lave udførlige rapporter på dette arbejde som kunne lægges til grund for en rigtig forskning. For det skal bevises ”rigtigt” før man fra politisk side tør prioritere dette fag højt og vi er som musikere og musikpædagoger ikke fagligt klædt på til dette videnskabelige arbejde. Det er dog mit håb at flere skoler vil vælge og prioritere samarbejdet mellem musikfagfolk og lærere, idet det er min overbevisning at netop dette samarbejde kan give et løft både til den obligatoriske/valgfrie musik samt til skolens mere boglige fag.


Russisk eventyr i Mellerup

Skønne børn på Mellerup Friskole ur-opførte november 2011 min nye musical over det russiske folkeeventyr: Svanesøen! 
Det er som altid en dejlig livsbekræftende oplevelse at arbejde med alle børnene fra 0.-7. klasse.

Dejligt at opleve at i de i den grad bakker hinanden op - store som små - så resultatet er et fælles resultat.
En fælles succes.
Der blev i den grad spillet med liv og sjæl.
Tak til alle lærere for et ypperligt engagement - flotte kostumer - et dejligt orkester - et fantastisk samarbejde.
Og Tak til alle børn for dejligt samarbejde og mange skønne og sjove timer.

Tina

Konfirmander og kirkekor

Det blev en skøn dag i Hellevad Kirke i Klokkerholm, Vendsyssel.
20 konfirmander og 10 kirkekor-sangere havde sammen med deres to organister g korledere sat hinanden i stævne i lørdags (13. marts) og inviteret undertegnede til sammen med min pianist Henrik Tue Bjerg lave en gospel-workshop med efterfølgende koncert.

Det blev en vidunderlig dag med melodier inspireret af det oprindelige rå afro-amerikanske udtryk samt den lyse og noget lettere skandinaviske tone. Og udenfor kunne vi nye pauserne i den første skarpe forårs-sol, der fik isen og sneen til at smelte.

Det er så livsbekræftende at arbejde med netop denne gruppe af unge, der er så fulde af liv. Dejligt at mærke at vi på en gang kan være seriøse og løsslupne sammen. For sådan en dag handler for mig meget om at opbygge fællesskaber - opbygge et fælles kulturelt fundament - det højner vores forståelse af og respekt for hinanden.

De unge mennesker tog solen med ind i kirken og efter en intensiv arbejdsdag lavede de alletiders koncert for de 100 publikummer så der også der opstod et fællesskab.

Læs mere om dagen & koncerten i Nordjyske Stiftstidende
Se tidligere...